2012年6月2日 星期六

Wywiad z twórcą - CLARECHEN

Share it Please
Clare Chan to taiwańska projektantka, zajmująca się designem dziecięcym. Jej projekty w Polsce możecie znaleźć w  OUZZI tutaj.

OUZZI: Dzień dobry Clare, jak się masz? Mam nadzieję, że u ciebie wszystko w porządku :) Pozwól, że na początek zadam ci pytanie: dlaczego design? Dlaczego zostałaś projektantką?

CLARECHEN: Głównymi powodami, dla których zaczęłam studiować design były ciekawość i zainteresowanie tą dziedziną. Z czasem, gdy pogłębiłam moją wiedzę na temat projektowania, postanowiłam ją wykorzystać i sprawić, by życie innych ludzi było przyjemniejsze.

OUZZI: Wiem, że jesteś młodą artystką, młodym projektantem. Większość projektantów, parających się designem, sensu stricte dziecięcym, to matki, które tworzą unikalny design dla swoich pociech, więc jak to jest z tobą? Dlaczego projektujesz akurat dla dzieci?

CC: Na pomysł pierwszego projektu wpadłam w 2007 roku, zainspirowana przez mojego siostrzeńca - stworzyłam prześcieradełko z miarką wzrostu dla dziecka. Z czasem, przebywając coraz więcej z moimi siostrzeńcami, miałam coraz więcej pomysłów na projekty dla dzieci.  Dla każdego z moich projektów, inspirację odnajdywałam w codziennych obserwacjach.


OUZZI: Czy kiedykolwiek marzyłaś o zostaniu "super gwiazdą" mody, o byciu drugim Jasonem Wu? Myślałaś kiedykolwiek o tym, by projektować dla dorosłych? Miałaś pragnienie kreowania stylu tysięcy kobiet na całym świecie?

CC: Jako, że skończyłam studia Industrial Design, wciąż postrzegam siebie jako projektanta bardziej przemysłowego, aniżeli projektanta mody, zwłaszcza, że moje projekty, jak na razie, to twory, ściśle związane z tekstyliami. Kiedy zaczęłam pracować pod marką CLARECHEN, chciałam  zająć się projektowaniem wszystkiego tego, co w moim mniemaniu, mogłoby zostać zaprojektowane lepiej. To mógłby być mebel, miska, łyżka, albo pokrowiec na telefon komórkowy i inne tego typu przedmioty. Jednak zdałam sobie sprawę, że trudno jest zajmować się tyloma rzeczami naraz i postanowiłam skupić się na rozwoju mojej kolekcji dziecięcej. Zamiast bycia super gwiazdą w stylu Jasona Wu, wolałabym być osobą, która dzięki swojej pracy ma wpływ na kreowanie otaczającej ją rzeczywistości, osobą tworzącą dla społeczeństwa.

OUZZI: Skąd wiesz, co spodoba się dzieciom? Skąd wiesz, co przypadnie im do gustu? A może jest tak, że tworzysz swoje wspaniałe, kolorowe projekty nie tyle z myślą o maluchach, co o ich mamach? Mamach, które zakochane w twoich pracach, kupią je później dla swoich dzieci.. Jak to jest?

CC: Kiedy wpadam na jakiś pomysł, robię prototyp projektu i pokazuję go matkom oraz dzieciom, obserwując ich reakcję oraz interakcję między przedmiotem a nimi. Jeżeli matki uważają, że mój projekt jest dla nich odpowiedni, a dzieci polubią zabawę i używanie go, decyduję się na stworzenie takiego przedmiotu. Jeżeli odpowiedzią na mój projekt jest brak reakcji zarówno ze strony matek, jak i dzieci, to wtedy zastanawiam się nad tym, czy warto inwestować w taki pomysł.


OUZZI: Dyplomatyczna odpowiedź. A jak wygląda twoje miejsce do pracy? Masz jakieś "specjalne rytuały", obecne w twoim procesie tworzenia? Preferujesz ciszę i spokój, czy może wolisz słuchać głośnej muzyki? Lubisz być sama?

CC: W moim miejscu pracy można znaleźć wiele różnych rzeczy, jest tam mnóstwo książek, czasopism, próbek materiałów, sampli. Lubię kolekcjonować różne przedmioty - te, które widzę na co dzień, te które kupuję. Kiedy projektuję, lubię "przekopywać" stosy tych wszystkich przedmiotów mnie otaczających, szukając inspiracji. Mój proces projektowania nie jest taki zwyczajny. Kiedy wpadam na jakiś pomysł, to zazwyczaj jest to bliżej niezdefiniowany koncept, nie gotowy produkt. Na przykład: mówiący śliniaczek, na początku wpadłam na pomysł stworzenia czegoś, co pomoże uniknąć pomyłki w określaniu płci dziecka - nazywania dziewczynki chłopcem, a chłopca dziewczynką. Później próbowałam dopasować mój pomysł do produktu, który najlepiej by go odzwierciedlał. Stwierdziłam, że śliniaczek najlepiej sprawdzi się w tej roli.

Kiedy pracuję, lubię nałożyć na uszy słuchawki i słuchać muzyki trance - to sprawia, że przestaję myśleć schematycznie, staję się bardziej kreatywna, zaczynam szukać nowych rozwiązań. Znaczna większość moich inspiracji jest zaczerpnięta z dnia codziennego, z codziennego życia: niedoskonałości, pięknych rzeczy. Kiedy przeglądam czasopismo może mnie zainspirować zobaczone w nim zdjęcie. Kiedy odwiedzam moich przyjaciół, jakiś detal, który zauważę w ich mieszkaniu, może być dla mnie źródłem inspiracji. Tak samo kiedy bawię się z dziećmi - motorem do tworzenia może być dla mnie ich reakcja na nową zabawkę. Jest wiele rzeczy, które mogą inspirować - trzeba mieć tylko oczy otwarte i umieć je dostrzegać i, nauczyć się je poczuć.


OUZZI: W jaki sposób projektujesz? Zamykasz się na kilka godzin w swoim miejscu pracy, myśląc o nowych projektach, czy pomysły po prostu wpadają ci do głowy, a ty je zapisujesz, po to by później zająć się ich wcielaniem w życie ?

CC: Większość pomysłów wpada mi do głowy, a ja od razu rysuję je sobie na kartce. Dzięki temu, jestem w stanie później do nich wrócić, rozstrzygając ich użyteczność - pytam o to potencjalnych nabywców i zbieram ich opinie na temat mojego pomysłu. Jeżeli stwierdzę, że warto stworzyć taki projekt, wtedy zamykam się na kilka godzin w moim gabinecie, nadając ostateczny kształt mojemu pomysłowi.

OUZZI: Czy jest coś, co chciałabyś powiedzieć młodym projektantom? Na co powinni zwracać uwagę projektując? Czy masz jakiekolwiek wskazówki dla kogoś, kto chciałby zostać projektantem? Jakieś sugestie, rady?

CC: Wierzę, że design i życie są ze sobą ściśle związane i mają na siebie olbrzymi wpływ. Chciałabym im powiedzieć, by przywiązywali dużą uwagę do tego, co ich otacza. By zwracali uwagę na środowisko, innych ludzi i po prostu cieszyli się życiem, a wtedy będą w stanie stworzyć same dobre prace. Moja sugestia dla młodych projektantów jest taka, by upewnili się, że wiedzą czego tak naprawdę chcą i by byli pewni, że zmierzają w dobrym kierunku, by osiągnąć swój cel. Wiedza na temat tego, co się projektuje, dlaczego się projektuje i dla kogo się projektuje, jest bardzo ważna. Powinni zawsze o tym pamiętać.

OUZZI: Dziękuję bardzo za tę rozmowę - życzę ci wielu sukcesów w twojej dalszej pracy i nowych klientów w Polsce, którzy zakochają się w twoich produktach tak jak my, dekorując pokoje swoich dzieci twoim magicznym, fantastycznie bajkowym designem :)

沒有留言:

張貼留言

追蹤者

Our Location

Follow The Author